Słów kilka o kwasach tłuszczowych omega-3

, , ,

Cześć dziewczyny!
Dziś opowiem wam o kwasach tłuszczowych, bo uważam że kwasy tłuszczowe nie tylko są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania całego organizmu, ale także ich niedobór lub  co gorsza brak może spowodować cellulit. Ale zacznijmy od początku.

oil-315528_640

Kwasy tłuszczowe omega-3 dostarczane są do naszego organizmu wraz z pożywieniem. Niestety nasza dieta bardzo często jest tak skonstruowana, że brakuje w niej kwasów tłuszczowych omega-3. Niedobory tych kwasów możemy uzupełniać łykając suplementy diety lub spożywając pokarmy, w których kwasy te się znajdują.

Kwasy omega-3 budują nasze komórki, dzięki nim tkanka nabłonkowa lepiej funkcjonuje. Nie można zapominać, że kwasy tłuszczowe wpływają na naszą odporność, otyłość, koncentrację. Omega-3 biorą udział w syntezie biologicznie aktywnych substancji o charakterze hormonów tkankowych.

Układ immunologiczny noworodka czerpie substancje białkowe i NNKT z mleka matki. Dzięki temu mały człowiek nabiera odporności. Jeśli w diecie będzie za mało kwasów tłuszczowych zdolność obronna naszego organizmu zostanie nadszarpnięta. Pamiętajmy jednak, że są dwa typy odporności:

NATURALNA (WRODZONA), którą każdy z nas już w sobie ma

NABYTA, to zapamiętane w naszych genach informacje o zagrożeniach jakie organizm nauczył się eliminować

Kwasy omega-3 pomagają nam budować odporność dzięki czemu poprawiamy naszą naturalną zdolność organizmu do ochrony przed patogenami. Pamiętaj, że swoją odporność budujesz od dnia narodzin! Zadbaj więc o odpowiednią dietę, bo to dzięki niej twój układ immunologiczny jest silny, albo słaby.

Wpływ kwasów tłuszczowych omega-3 na organizm człowieka

Już w latach siedemdziesiątych XX wieku prowadzone były badania, z których wywnioskowano, że dieta Eskimosów bogata w kwasy tłuszczowe omega-3, które znajdowały się w mięsie ryb i fok ma korzystny wpływ na organizm człowieka. Eskimosi rzadko zapadali na chorobę wieńcową, choroby krążenia dlatego naukowcy postanowili bliżej przyjrzeć się kwasom tłuszczowym, bo podejrzewali, że to ich zasługa. I chwała im za to bo dzięki temu, wiemy dziś, że omega-3 mają duży wpływ na nasze zdrowie.

Kwasy omega-3:

* mają wpływ na regulację ciśnienia
* odgrywają istotna rolę w rozwoju układu nerwowego płodu i dzieci
* poprawiają pamięć, łagodzą nadpobudliwość, poprawiają nastrój
* zmniejszają ryzyko występowania Alzheimera
* pozytywnie wpływają na prace nerek i narządów przewodu pokarmowego
* wspomagają procesy trawienne, zapobiegają tworzeniu kamieni żółciowych, a czasem nawet je rozpuszczają
* przeciwdziałają powstawaniu hemoroidów
* działają przeciwzapalnie
* łagodzą objawy choroby reumatoidalnej
* zmniejszają bóle, sztywność stawów
* zapobiegają zmianom zwyrodnieniowym
* wpływają na stan skóry, włosów i paznokci
* ich niedobór powoduje egzemę, łuszczycę
* niedobór u mężczyzn powoduje łysienie
* niedobór u ciężarnych może prowadzić do przedwczesnego porodu, niskiej masy urodzeniowej dziecka, wystąpienie depresji poporodowej
* stabilizują poziom cukru we krwi
* chronią przed cukrzycą
* pomagają w leczeniu otyłości
* mają także znaczący wpływ w leczeniu nowotworów

Na koniec, na potwierdzenie tego wszystkiego o czym wyżej napisałam, przytaczam wam fragment artykułu Pani Małgorzaty Kręckiej – eksperta TUV Rheinland Polska, kierownika Sekcji Systemów Zarządzania w Przemyśle Spożywczym.

Spożywanie kwasów tłuszczowych omega-3 to inwestycja w zdrowie

„…Kwasy tłuszczowe wspomagają właściwą elastyczną budowę błony komórkowej, dzięki czemu następuje prawidłowa wymiana substancji w komórce, oraz budują strukturę komórek nerwowych. Szczególne właściwości tych kwasów powodują, że informacje w naszym układzie nerwowym przekazywane są sprawniej, również łatwiej jest nam się skoncentrować. Udowodniono także, że nienasycone kwasy tego rodzaju działają pozytywnie na układ krwionośny. Co więcej, produkty metabolizmu tych składników odżywczych (eikozonoidy) mają działanie antymiażdżycowe, przeciwrakowe i przeciwzapalne, obniżają ciśnienie krwi oraz zapobiegają otyłości i cukrzycy typu II.”*

Na dzisiaj to tyle, tytułem wstępu. W następnym artykule przeczytacie o znaczeniu kwasów tłuszczowych w walce z cellulitem. Zapraszam zatem na kolejny wpis 🙂

* Źródło: Przemysł Spożywczy, maj 2010, Tom 64, s. 45


Jeśli chcesz się pozbyć cellulitu zapisz się na mój NEWSLETTER
Wiem o cellulicie wszystko i  chętnie podam Ci 1001 sposobów, które pomogą Ci się go pozbyć!

Jeśli spodobał ci się ten artykuł – udostępnij go! 🙂

1 komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *